Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Seminarium Na Miejscu

10 października 2013 r. w pracowni przy ul. Smolnej 36 odbyło się seminarium poświęcone trzem splecionym ze sobą historiom: Karola Tchorka (1904-1985) – rzeźbiarza zaangażowanego miedzy innymi w warszawski socrealizm, jego syna Mariusza Tchorka (1939-2004) – awangardowego teoretyka,  krytyka sztuki i psychoterapeuty oraz Katy Bentall – współczesnej artystki, żony Mariusza Tchorka. Podczas seminarium wybrzmiały historie trójki bohaterów tego miejsca. Ze względu na szczególny charakter Smolnej jako miejsca spotkań ukształtowanego przez Mariusza Tchorka i Katy Bentall, postawiliśmy pytania o przyszły status pracowni, możliwość zachowania jej charakteru jako przestrzeni zarówno prywatnej jak i  publicznej.


Udostępniamy teksty i nagrania zaproszonych badaczy: Agnieszki Chmielewskiej, Kamila Juliana, Sylwii Serafinowicz, Agaty Jakubowskiej, Warrena Niesłuchowskiego.
Agnieszka Chmielewska rekonstruuje twórczą biografię Karola Tchorka i rozważa przyczyny przemilczania historii artystów związanych w latch 1950-1970 z oficjalnym nurtem sztuki.


Kamil Julian przywołuje kanoniczną już Teorię Miejsca Mariusza Tchorka, która stała się jedną i ideologicznych podstaw działalności  Galerii Foksal. Sylwia Serafinowicz z kolei napisała list, który został powielony i rozdany uczestnikom podczas spotkania. Zwracając się bezpośrednio do Katy Bentall, stawia pytanie o status fotografii w funkcjonowaniu Galerii Foksal.


Wszystkich autorów łączy doświadczenie pracy w archiwum na Smolnej i spotkania z Katy Bentall. Artystka jednocześnie opiekuje się spuścizną po poprzednich mieszkańcach pracowni i traktuje to miejsce jako własne studio. Wśród nagrań z seminarium znajduje się  jej wystąpienie – odczyt wiersza – w którym odnosi się do trudności jakie stwarza konieczność podjęcia tych dwóch ról. Ten wątek podejmuje w swoim tekście Agata Jakubowska, która jako pierwsza w Polsce, podjęła się opisania praktyki artystycznej Katy Bentall w kontekście pracowni na Smolnej.


Wystąpienie Warrena NIesłuchowskiego to z kolei lingwistyczna konstelacja różnych refleksji nad znaczeniem słów i, w konsekwencji, nad znaczeniem pracowni. Odnosząc się do gry słów w angielskim tytule wystąpienia, możemy zapytać: czy jak panna, ten dom i jego dusza, są na wydaniu?

Agnieszka Chmielewska, Karol Tchorek – artysta słusznie zapomniany?
Nagranie z seminarium
Tekst polski
English text

Kamil Julian, Mariusz Tchorek: Człowiek-Miejsce
Nagranie z seminarium
Tekst polski
English text

Sylwia Serafinowcz, Dialog i doświadczenie miejsca
Tekst polski
English text

Agata Jakubowska, Katy Bentall wobec „pracowni”
Nagranie z seminarium
Tekst polski
English text

Katy Bentall, My Windows and my Positions
Nagranie z seminarium

Warren Niesłuchowski, A house soul’d
Nagranie z seminarium

 

Bibliografia

Tekst polski

English text


Dynamika spotkania rozwijała się od opartego na badaniach naukowych akademickiego wykładu Agnieszki Chmielewskiej do emocjonalnego performensu Katy Bentall i poetyckiej wypowiedzi Warrena Niesłuchowskiego.

 

Katy Bentall, rysunek na ipadzie, 11 października 2013

 
 
Organizatorzy seminarium:
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni 
Fundacja Tchorek-Bentall