Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Lekcje muzalne do wystawy czasowej

Xawery Dunikowski. Malarstwo

LEKCJE MUZEALNE
Lekcje towarzyszące wystawie Xawery Dunikowski. Malarstwo
Zajęcia mogą odbywać się online lub stacjonarnie.
 

  • Lekcja dla przedszkoli i klas 1–3 szkoły podstawowej

Wystawa malarstwa

Dzieła sztuki spotykamy w różnych miejscach: na placach, w parkach, w zabytkowych pałacach. Jednym z nich jest Królikarnia, w której prezentowane są obrazy i rzeźby Xawerego Dunikowskiego. Dzieła te posłużą nam do nauczenia się, w jaki sposób postrzegać barwy, proporcje, fakturę materiałów używanych przez artystę. Porównamy świat rzeczywisty i ten przestawiony w dziełach sztuki.

Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej:
odbiór sztuki; uczestnictwo w kulturze; opisywanie dzieł i technik plastycznych oraz sposobów przedstawiania świata w sztuce; wyrażanie opinii; rozwijanie wrażliwości estetycznej; nazywanie świata przedstawionego w malarstwie; opisywanie form i znaków
 

  • Lekcja dla klas 4–8 szkoły podstawowej

Język malarstwa. Język rzeźby. Porównania
Forma i kompozycja, faktura i kolorystyka, światłocień i proporcje – w języku opisującym dzieła sztuki znajdziemy wiele rzadko używanych słów, które występują w podręcznikach i programach nauczania. Podczas zajęć młodzież będzie ćwiczyć umiejętność posługiwania się językiem terminów plastycznych, przy okazji dokonując interpretacji wybranych przez siebie dzieł Dunikowskiego.

Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej:
rozwijanie zainteresowania sztuką; nauka odbioru dzieł sztuki jako tekstów kultury; interpretacja treści symbolicznych; gatunki, techniki artystyczne i tematyka dzieł sztuki; poznawanie terminów z zakresu języka historii sztuki
 

  • Lekcja dla szkół ponadpodstawowych

Sztuka, życie i historia. Od zaborów do PRL-u
Dzieła malarskie Xawerego Dunikowskiego zestawimy z jego życiorysem i wydarzeniami z historii Polski. Dunikowski dożył 89 lat, tworzył w czasach zaborów, przeżył I i II wojnę światową, pobyt w obozie koncentracyjnym Auschwitz oraz doświadczył powojennej komunistycznej rzeczywistości. Czy jego rzeźby i malarstwo traktować należy jako znak czasów, historii i osobistych doświadczeń czy raczej jako enklawę poszukiwań artystycznych i wolności?

Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej:
analiza; interpretacja i określanie wartości estetycznych dzieł jako tekstów kultury; kontekst powstania dzieła; historia i życiorys artysty; ćwiczenie odbioru dzieła na poziomie dosłownym, metaforycznym i symbolicznym; poznanie instytucji muzealnej i jej różnych działań; kierunki i nurty sztuki XX wieku

 


 

REZERWACJA ZAJĘĆ ON-LINE
1. Prosimy o wybranie tematu lekcji.
2. Termin lekcji należy zarezerwować telefonicznie: +48 667 774 275, +48 22 621 10 31 (wew. 246) lub drogą mailową: edukacja[malpa]mnw.art.pl
Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.
3. Przed dokonaniem rezerwacji prosimy o zapoznanie się z obowiązującymi zasadami
4. Po dokonaniu rezerwacji lekcji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem do płatności za pośrednictwem systemu PayU. Prośbę o wystawienie faktury VAT należy zgłosić podczas rezerwowania terminu zajęć.
5. Opłatę za zajęcia należy uiścić w terminie 14 dni od dokonania rezerwacji, jednak nie później niż na dwa dni przed lekcją. W wypadku braku płatności rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.
6. Po odnotowaniu płatności osoba prowadząca zajęcia prześle e-mail z informacjami i linkiem do lekcji. Prosimy o rozesłanie wiadomości uczestnikom zajęć. W spotkaniu można wziąć udział, korzystając z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu.
7. Obecność opiekuna na zajęciach jest obowiązkowa.

Koordynacja lekcji: Bożena Pysiewicz/MCES