Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły

 

LEKCJE MUZEALNE

 

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY 0 - III
 
 
Nie tylko kamień… Instalacje  NOWOŚĆ
Z czego powstają współczesne rzeźby? Czy można zrobić rzeźbę z waty cukrowej lub z neonowych świateł?   Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy dzieł wykonanych z nietypowych materiałów i spróbujemy ustalić, który z nich  jest dla nas najciekawszy. Po zapoznaniu się ze zbiorami, przygotujemy na ich podstawie własne instalacje. 
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
 
Idą zmiany. Awangarda przed i po wojnie NOWOŚĆ
Na zajęciach porozmawiamy o specyfice rzeźby drewnianej i obejrzymy prace ze zbiorów Muzeum powstałe na początku XX wieku, żeby następnie porównać je z rzeźbami z późniejszych okresów.  Skupimy my się na twórczości Jerzego Beresia, przyjrzymy się na czym polegała wyjątkowość jego prac. Następnie na w toku warsztatów stworzymy rzeźby „zwidostwory”  z drewna, sznurka i kamieni inspirowane twórczością artysty.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
Materiał na rzeźbę
Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o wybrany rodzaj tworzywa.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
 
Gładkie i chropowate - poznajemy fakturę rzeźb
Dlaczego jedne rzeźby wydają się przyjemne, a inne najchętniej omijalibyśmy z daleka? Odpowiedzi na to pytanie kryje się często na powierzchni dzieła, czyli w jego fakturze. Na podstawie wybranych prac w Magazynach Studyjnych nauczymy się opisywać fakturę rzeźb, a także zastanowimy się, z czym nam się kojarzą i jakie emocje w nas wywołują. Później przy użyciu gliny wykonamy swoją własną płaskorzeźbę i spróbujemy nadać jej konkretny charakter dzięki odpowiedniej fakturze.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11;i szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
 
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV – VIII 
 
Mowa ciała zaklęta w formie NOWOŚĆ
Jak w kamieniu, drewnie czy glinie wyrazić emocje? Podczas zajęć w Magazynach Studyjnych Xawerego Dunikowskiego spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, a także zapoznamy się z  historią życia artysty i przeanalizujemy cechy wyróżniające jego twórczość. Odkryjemy też, dzięki jakim środkom i technikom Dunikowski osiągnął swą niezwykłą ekspresję wyrazu. 
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe j. polski kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
 
Idą zmiany. Awangarda przed i po wojnie NOWOŚĆ
Podczas zajęć skupimy się na rzeźbie drewnianej.  Przechodząc między poszczególnymi salami Magazynu Studyjnego Rzeźby XX i XXI wieku,  na przykładzie rzeźby drewnianej prześledzimy rozwój polskiej sztuki awangardowej od czasów dwudziestolecia międzywojennego do późnych lat 80. XX wieku. Skupimy się na twórczość Jerzego Beresia, przekonamy się, czy cechą „zwidowości” jest zdolność pobudzania wyobraźni.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready-made i asamblaż
Wśród rzeźb w Magazynach Studyjnych odnajdziemy przedmioty znane nam z życia codziennego–  pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę – i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki jak ready-made, asamblaż czy instalacja, a następnie za ich pomocą stworzymy własne dzieła.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
 
Sztuka i polityka
Sztuka i polityka od zawsze miały na siebie duży wpływ, i w kolekcji Muzeum Rzeźby również znajdziemy na to dowody. Poznamy różne XX-wieczne koncepcje i formy rzeźby, a także dowiemy się, w jaki sposób miała ona współtworzyć i wzmacniać tożsamość narodu. Rozpoznamy też problemy społeczne z jakimi aktualnie mierzy się sztuka.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III;  historia sztuki: I,II,III,IV ;  szczegółowe j. polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3;  historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV. 2,3,4,6,7
 
Ciało w rzeźbie - różne oblicza
Od klasycyzujących przedstawień Henryka Kuny, przez eksperymenty formalne Katarzyny Kobro, po zdeformowane przedstawienia kobiecego ciała w rzeźbach Aliny Szapocznikow - ciało w rzeźbie mówi wiele nie tylko o duchu czasów czy obowiązujących poglądach politycznych, ale i często o bardzo intymnych historiach artystów i artystek. Na przykładach dzieł z Magazynów Studyjnych prześledzimy, jak zmieniały się przedstawienia ciała w polskiej sztuce XX i XXI wieku.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III ;  historia sztuki: I,II,III,IV ;   szczegółowe  j.polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3 ; historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV 2,3,4,6,7
 
 
Rzeźba jako tekst ikoniczny  NOWOŚĆ
Zapraszamy klasy maturalne na lekcje warsztatowe, podczas których potraktujemy wybrane rzeźby z kolekcji Xawerego Dunikowskiego oraz kolekcji XX i XXI wieku jako teksty ikoniczne i omówimy je w zestawieniu z innymi tekstami kultury.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III ;  historia sztuki: I,II,III,IV ; szczegółowe j. polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3 ; historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV 2,3,4,6,7
 
 

Lekcje muzealne dla klas 0 - VI (do 25 osób) - 160 zł 

Lekcje muzealne dla klas 0 - VI  w j. obcym (do 25 osób) - 200 zł

Lekcje muzealne dla szkół ponadpodstawowych  (do 25 osób) - 140 zł 
 

Zapisy: 
tel. (22) 843 15 86

 

Istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Szczegółowe informacje znajdą Państwo tutaj.