Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły

ZAPRASZAMY NA LEKCJE ON-LINE

Muzeum Narodowe w Warszawie wraz z Oddziałami - Muzeum Rzeźby oraz Muzeum Plakatu przygotowało ofertę lekcji on-line dla szkół. Wśród proponowanych tematów jest kilka związanych z rzeźbą: W pracowni rzeźbiarzaCzy to jeszcze rzeźba?Patrząc na rzeźbę. Widzę, wiem, rozumiemSztuka czytania sztukiRzeźbaRzeźba jako tekst ikoniczny.

Informacje o  wszystkich tematach lekcji i zasadach rezerwacji, znajdą Państwo na stronie MNW

 

UWAGA! Lekcje w Magazynach Studyjnych oraz w Parku Rzeźby są zawieszone do odwołania.

LEKCJE MUZEALNE

 

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY 0 - III
 
Skąd się wzięły rzeźby w mokotowskiej Królikarni? Lekcja w Parku Rzeźby
 
Spacerując alejkami parkowymi, porozmawiamy o historii pałacu zwanego Królikarnią. Dowiemy się, skąd się wzięła jego dziwna nazwa i kim był Xawery Dunikowski, dziś patron tego miejsca. Przyjrzymy się rzeźbom prezentowanym w parku i zastanowimy się, skąd wzięły się tam głowy wawelskie. Poznamy różne materiały i techniki rzeźbiarskie. Zajęcia obejmują ćwiczenia i zabawy teatralno-ruchowe.
 

Materiał na rzeźbę
Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby.  Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o wybrany rodzaj tworzywa.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 

Sekrety rzeźby drewnianej
Na zajęciach zapoznamy się rzeźbami z drewna. Obejrzymy prace ze zbiorów Muzeum powstałe na początku XX wieku, żeby następnie porównać je z rzeźbami z późniejszych okresów.  Zobaczymy, jakie są różnice. Przekonamy się, czy można stworzyć rzeźbę z drewna bez używania narzędzi. Następnie w toku warsztatów w grupach stworzymy własne rzeźby  z drewna, sznurka i kamieni.


realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3

 
Nie tylko kamień... Instalacje
Z czego powstają współczesne rzeźby? Czy można zrobić rzeźbę z waty cukrowej lub z neonowych świateł?   Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy dzieł wykonanych z nietypowych materiałów i spróbujemy ustalić, który z nich  jest dla nas najciekawszy. Po zapoznaniu się ze zbiorami, przygotujemy na ich podstawie własne instalacje.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
Gładkie i chropowate - poznajemy fakturę rzeźb
Dlaczego jedne rzeźby wydają się przyjemne, a inne najchętniej omijalibyśmy z daleka? Odpowiedzi na to pytanie kryje się często na powierzchni dzieła, czyli w jego fakturze. Na podstawie wybranych prac w Magazynach Studyjnych nauczymy się opisywać fakturę rzeźb, a także zastanowimy się, z czym nam się kojarzą i jakie emocje w nas wywołują. Później przy użyciu gliny wykonamy swoją własną płaskorzeźbę i spróbujemy nadać jej konkretny charakter dzięki odpowiedniej fakturze.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11;i szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
 
Co to jest pomnik?
Podczas zajęć  dowiemy się czym różni się pomnik od rzeźby, prześledzimy proces powstawania pomnika od projektu po jego realizację. Zastanowimy się komu i dlaczego stawia się pomniki. Następnie w części warsztatowej każdy z uczestników stworzy model pomnika.  

realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11;i szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3

 
 
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV – VIII 
 
Skąd się wzięły rzeźby w mokotowskiej Królikarni? Lekcja w Parku Rzeźby
Spacerując alejkami parkowymi, porozmawiamy o historii pałacu zwanego Królikarnią. Dowiemy się, skąd się wzięła jego dziwna nazwa i kim był Xawery Dunikowski, dziś patron tego miejsca. Przyjrzymy się rzeźbom prezentowanym w parku i zastanowimy się, skąd wzięły się tam głowy wawelskie. Poznamy różne materiały i techniki rzeźbiarskie. Zajęcia obejmują ćwiczenia i zabawy teatralno-ruchowe.
 
Materiał na rzeźbę  
Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Podczas spotkania zapoznamy się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi. Poznamy postawowe pojecia i terminy, umożliwajace intewrpretację działa rzeźbiarskiego. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy stworzeniem własnej pracy rzeźbiarskiej.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe j. polski kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
 
Mowa ciała zaklęta w formie
Jak w kamieniu, drewnie czy glinie wyrazić emocje? Podczas zajęć w Magazynach Studyjnych Xawerego Dunikowskiego spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, a także zapoznamy się z  historią życia artysty i przeanalizujemy cechy wyróżniające jego twórczość. Odkryjemy też, dzięki jakim środkom i technikom Dunikowski osiągnął swą niezwykłą ekspresję wyrazu.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe j. polski kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
 
Idą zmiany. Awangarda przed i po wojnie
Podczas zajęć skupimy się na rzeźbie drewnianej.  Przechodząc między poszczególnymi salami Magazynu Studyjnego Rzeźby XX i XXI wieku,  na przykładzie rzeźby drewnianej prześledzimy rozwój polskiej sztuki awangardowej od czasów dwudziestolecia międzywojennego do późnych lat 80. XX wieku. Skupimy się na twórczość Jerzego Beresia, przekonamy się, czy cechą „zwidowości” jest zdolność pobudzania wyobraźni.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready-made i asamblaż
Wśród rzeźb w Magazynach Studyjnych odnajdziemy przedmioty znane nam z życia codziennego–pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę – i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki jak ready-made, asamblaż czy instalacja, a następnie za ich pomocą stworzymy własne dzieła.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8


Projekt POMNIK
Podczas zajęć prześledzimy proces powstawania pomnika od projektu po jego realizację. Dowiemy się, jakie są najbardziej powszechne idee (kogo lub co najczęściej przedstawiają) i formy pomników. Przy okazji poznamy też słownictwo związane z rzeźbą pomnikową i  dowiemy się, jak wygląda praca artysty nad pomnikiem. Następnie każdy z uczestników stworzy szkic pomnika.

realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6;  plastyka ogólne: I,II,III;  szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
 
 
 
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
 
Sztuka czytania sztuki – rzeźba
„Wiedzieć to widzieć” - zgodnie z tą zasadą wyposażymy uczestników zajęć w wiedzę, która umożliwi im świadome patrzenie na działa rzeźbiarskie i damy im narzędzia do przeprowadzenia samodzielnej interpretacji i analizy formalnej. W części praktycznej każdy będzie mógł wykorzystać zdobytą wiedzę i przeprowadzić analizę wybranego dzieła.
Zajęcia dedykowane licealistom, szczególnie maturzystom, ze względu na pojawiające się na obowiązkowej maturze ustnej z języka polskiego pytania wskazujące na analizę tekstu ikonicznego, dzieła sztuki, w tym rzeźby. Narzędzia poznane na warsztatach umożliwią nie tylko analizę medium rzeźbiarskiego, ale częściowo ułatwią analizę dzieł sztuki należących do innych mediów.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III ;  historia sztuki: I,II,III,IV ; szczegółowe j. polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3 ; historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV 2,3,4,6,7

Ciało w rzeźbie - różne oblicza
Od klasycyzujących przedstawień Henryka Kuny, przez eksperymenty formalne Katarzyny Kobro, po zdeformowane przedstawienia kobiecego ciała w rzeźbach Aliny Szapocznikow - ciało w rzeźbie mówi wiele nie tylko o duchu czasów czy obowiązujących poglądach politycznych, ale i często o bardzo intymnych historiach artystów i artystek. Na przykładach dzieł z Magazynów Studyjnych prześledzimy, jak zmieniały się przedstawienia ciała w polskiej sztuce XX i XXI wieku.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III ;  historia sztuki: I,II,III,IV ;   szczegółowe  j.polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3 ; historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV 2,3,4,6,7
 
 
Rzeźba jako tekst ikoniczny
Zapraszamy klasy maturalne na lekcje warsztatowe, podczas których potraktujemy wybrane rzeźby z kolekcji Xawerego Dunikowskiego oraz kolekcji XX i XXI wieku jako teksty ikoniczne i omówimy je w zestawieniu z innymi tekstami kultury.
 
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I,1,2,3,4,8;  plastyka: I,II,III ;  historia sztuki: I,II,III,IV ; szczegółowe j. polski: 1.2; plastyka: I, II.3,6,7,III.1,2,3 ; historia sztuki: I.1,2,3,4,5, II.1,2,3,6, III, IV 2,3,4,6,7
 

Zapisy: edukacja@mnw.art.pl lub  +48 22 629 50 60, +48 22 621 10 31 wew. 246. Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30 – 15.00.