Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły

 

LEKCJE MUZEALNE

 

 

KLASY 0 - III

 

Materiał na rzeźbę

Z czego może powstawać rzeźba? Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi oraz będziemy mieli okazję ich wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy odpowiedzi na pytanie czy materiałem rzeźbiarskim może stać się np. wata cukrowa. Przyglądając się rzeźbom ocenimy jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach - każda będzie miała za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o jeden rodzaj tworzywa.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, V, VII, VIII, 4.1a, 4.2b, 4.3ab, 9.1bc, 9.2abc, 9.3ab


Gładkie i chropowate - poznajemy fakturę rzeźby

Dlaczego jedne rzeźby wydają się przyjemne a inne najchętniej omijalibyśmy z daleka? Czasami odpowiedź kryje się na powierzchni dzieła, czyli w jego fakturze. W Magazynach Studyjnych na podstawie wybranych dzieł nauczymy się opisywać fakturę rzeźby własnymi słowami, zastanowimy się nad tym z czym nam się kojarzy i jakie emocje wywołuje. Później przy użyciu gliny wykonamy swoją własną płaskorzeźbę i spróbujemy nadać konkretny charakter dzięki odpowiedniej fakturze.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, V, VII, VIII, 4.1a, 4.2b, 4.3ab, 9.1bc, 9.2abc, 9.3ab

 

KLASY IV - VI

 

Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready made i instalacja.

Wśród rzeźb w Magazynach Studyjnych znajdziemy znane nam z życia codziennego przedmioty: pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę - dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyło się to postać rzeźby. Przybliżymy sobie takie pojęcia jak: ready made, asamblaż czy instalacja, a następnie wykorzystując te techniki stworzymy własne dzieła.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej przedmiotu plastyka: I, II, III, 1.1, 1.2, 2.1, 3.1, 3.2


Projekt pomnik

Niektóre z rzeźb w Magazynach Studyjnych nie są skończonymi dziełami, ale projektami do monumentalnych pomników, często takich, które nie doczekały realizacji. Podczas oprowadzania po ekspozycji ustalimy jakie dodatkowe funkcje powinien pełnić pomnik i dlaczego wiele z nich budzi tak wiele emocji. Następnie zastanowimy się nad projektem wspólnego grupowego pomnika, każdy uczestnik będzie mógł dołożyć do niego jeden element.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej przedmiotu plastyka: I, II, III, 1.1, 1.2, 2.1, 3.1, 3.2

oraz przedmiotu historia: I, IV, 2.1, 2.2, 4.1, 28.2


SZKOŁY GIMNAZJALNE

 

Idą zmiany. Awangarda przed i powojnie.

Przechodząc między poszczególnymi salami Magazynów Studyjnych prześledzimy rozwój polskiej awangardy od czasów dwudziestolecia międzywojennego do późnych lat 80. Na podstawie prac Augusta Zamojskiego, Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego czy Jerzego Beresia postaramy się ustalić czym charakteryzuje się awangardowa optyka rozpoznać z jakimi przemianami społecznymi wiąże się jej rozwój.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej III etapu edukacji przedmiotu plastyka: I, II, III, 1.1, 2.1, 3.1, 3.2 oraz przedmiotu historia: I, II.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej IV etapu edukacji przedmiotu historia sztuki: I, II, III, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.10, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1; przedmiotu wiedza o kulturze: I, II, III, 1.1, 1.2, 1.3, 1.7, 2.1, 2.6, 3.5, 3.6; przedmiotu historia I, II, 7.5, 8.4, 10.4, 11.3, 12.2, 12.3 oraz 9.1, 9.2, 14.1, 14.4, 15.5, 17.1, 18.2 w zakresie rozszerzonym

 

 

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

 

Sztuka i polityka

Sztuka i polityka od zawsze miały na siebie duży wpływ i w kolekcji Muzeum Rzeźby również znajdziemy na to dowody. Poznamy różne XX-wieczne koncepcje na to jak rzeźba miała tworzyć naród, wzmacniać i nauczać i jak objawiało się to w formie. Rozpoznamy też problemy społeczne  z jakimi mierzy się sztuka aktualna.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej III etapu edukacji przedmiotu plastyka: I, II, III, 1.1, 1.2, 3.1, 3.2 oraz przedmiotu historia: I, II.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej IV etapu edukacji przedmiotu historia sztuki: I, II, III, 1.1, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 3.1; przedmiotu wiedza o kulturze: I, III, 1.1, 1.2, 1.3, 2.2; przedmiotu historia: I, II, 7.5, 11.3, 12.3 oraz V.14.4, V.15.5, V.18.2 w zakresie rozszerzonym

 

Ciało w rzeźbie - różne oblicza

Od klasycyzujących przedstawień Henryka Kuny, przez eksperymenty formalne Katarzyny Kobro, po zdeformowane przedstawienia kobiecego ciała w rzeźbach Aliny Szapocznikow - ciało w rzeźbie mówi wiele o duchu czasów, poglądach, a czasem o bardzo intymnych historiach artystów i artystek. Na przykładach rzeźb z Magazynów Studyjnych prześledzimy jak zmieniało się oblicze ciała w polskiej sztuce XX i XXI wieku.

 

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej III etapu edukacji przedmiotu plastyka: I, II, III, 1.1, 2.1, 3.1, 3.2 oraz przedmiotu historia: I, II, III, 6.1, 12.3, 17.1, 22.5.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej IV etapu edukacji przedmiotu historia sztuki: I, II, III, 1.3,1.4,1.5, 1.6,1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11,1.12, 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2; przedmiotu wiedza o kulturze: I, III, 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.6, 3.5, 3.6; przedmiotu historia I, II, 11.3 oraz I, II, I.1.4, II.8.1, II.8.3, III.2.1, III.4.6, V.5.3, V.14.4, V.15.5 V.18.2 w zakresie rozszerzonym

 

 

Lekcje muzealne dla klas 0 - VI (do 25 osób) - 160 zł 

Lekcje muzealne dla klas 0 - VI  w j. obcym (do 25 osób) - 200 zł

Lekcje muzealne dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych  (do 25 osób) - 80 zł 
Lekcje muzealne dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w j. obcym (do 25 osób) – 120 zł 

Zapisy: 
tel. (22) 843 15 86

 

Istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Szczegółowe informacje znajdą Państwo tutaj.