Szkoły
ZAPRASZAMY NA LEKCJE ON-LINE
Muzeum Narodowe w Warszawie wraz z Oddziałami - Muzeum Rzeźby oraz Muzeum Plakatu przygotowało ofertę lekcji on-line dla szkół. Wśród proponowanych tematów jest kilka związanych z rzeźbą: W pracowni rzeźbiarza, Czy to jeszcze rzeźba?, Patrząc na rzeźbę. Widzę, wiem, rozumiem, Sztuka czytania sztuki. Rzeźba, Rzeźba jako tekst ikoniczny.
Informacje o wszystkich tematach lekcji i zasadach rezerwacji, znajdą Państwo na stronie MNW
UWAGA! Lekcje w Magazynach Studyjnych oraz w Parku Rzeźby są zawieszone do odwołania.
LEKCJE MUZEALNE
Materiał na rzeźbę
Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o wybrany rodzaj tworzywa.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
Sekrety rzeźby drewnianej
Na zajęciach zapoznamy się rzeźbami z drewna. Obejrzymy prace ze zbiorów Muzeum powstałe na początku XX wieku, żeby następnie porównać je z rzeźbami z późniejszych okresów. Zobaczymy, jakie są różnice. Przekonamy się, czy można stworzyć rzeźbę z drewna bez używania narzędzi. Następnie w toku warsztatów w grupach stworzymy własne rzeźby z drewna, sznurka i kamieni.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
Nie tylko kamień... Instalacje
Z czego powstają współczesne rzeźby? Czy można zrobić rzeźbę z waty cukrowej lub z neonowych świateł? Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy dzieł wykonanych z nietypowych materiałów i spróbujemy ustalić, który z nich jest dla nas najciekawszy. Po zapoznaniu się ze zbiorami, przygotujemy na ich podstawie własne instalacje.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
Gładkie i chropowate - poznajemy fakturę rzeźb
Dlaczego jedne rzeźby wydają się przyjemne, a inne najchętniej omijalibyśmy z daleka? Odpowiedzi na to pytanie kryje się często na powierzchni dzieła, czyli w jego fakturze. Na podstawie wybranych prac w Magazynach Studyjnych nauczymy się opisywać fakturę rzeźb, a także zastanowimy się, z czym nam się kojarzą i jakie emocje w nas wywołują. Później przy użyciu gliny wykonamy swoją własną płaskorzeźbę i spróbujemy nadać jej konkretny charakter dzięki odpowiedniej fakturze.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11;i szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
Co to jest pomnik?
Podczas zajęć dowiemy się czym różni się pomnik od rzeźby, prześledzimy proces powstawania pomnika od projektu po jego realizację. Zastanowimy się komu i dlaczego stawia się pomniki. Następnie w części warsztatowej każdy z uczestników stworzy model pomnika.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne: IV.1, IV.11;i szczegółowe V.1, V.2.3, V.2.4, V.3
Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Podczas spotkania zapoznamy się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi. Poznamy postawowe pojecia i terminy, umożliwajace intewrpretację działa rzeźbiarskiego. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy stworzeniem własnej pracy rzeźbiarskiej.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe j. polski kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6; plastyka ogólne: I,II,III; szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
Mowa ciała zaklęta w formie
Jak w kamieniu, drewnie czy glinie wyrazić emocje? Podczas zajęć w Magazynach Studyjnych Xawerego Dunikowskiego spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, a także zapoznamy się z historią życia artysty i przeanalizujemy cechy wyróżniające jego twórczość. Odkryjemy też, dzięki jakim środkom i technikom Dunikowski osiągnął swą niezwykłą ekspresję wyrazu.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe j. polski kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6; plastyka ogólne: I,II,III; szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
Idą zmiany. Awangarda przed i po wojnie
Podczas zajęć skupimy się na rzeźbie drewnianej. Przechodząc między poszczególnymi salami Magazynu Studyjnego Rzeźby XX i XXI wieku, na przykładzie rzeźby drewnianej prześledzimy rozwój polskiej sztuki awangardowej od czasów dwudziestolecia międzywojennego do późnych lat 80. XX wieku. Skupimy się na twórczość Jerzego Beresia, przekonamy się, czy cechą „zwidowości” jest zdolność pobudzania wyobraźni.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6; plastyka ogólne: I,II,III; szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready-made i asamblaż
Wśród rzeźb w Magazynach Studyjnych odnajdziemy przedmioty znane nam z życia codziennego–pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę – i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki jak ready-made, asamblaż czy instalacja, a następnie za ich pomocą stworzymy własne dzieła.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6; plastyka ogólne: I,II,III; szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
Projekt POMNIK
Podczas zajęć prześledzimy proces powstawania pomnika od projektu po jego realizację. Dowiemy się, jakie są najbardziej powszechne idee (kogo lub co najczęściej przedstawiają) i formy pomników. Przy okazji poznamy też słownictwo związane z rzeźbą pomnikową i dowiemy się, jak wygląda praca artysty nad pomnikiem. Następnie każdy z uczestników stworzy szkic pomnika.
realizowane wymagania podstawy programowej: ogólne j. polski: I.1; plastyka: I,II ; szczegółowe kl. IV-VI j. polski I.2.8, I.2.11, kl. VII-VIII I.2.3, I.2.6; plastyka ogólne: I,II,III; szczegółowe: I.2,5,6, II.3,6, III 4,6,7,8
Zapisy: edukacja@mnw.art.pl lub +48 22 629 50 60, +48 22 621 10 31 wew. 246. Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30 – 15.00.