Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Wystawy czasowe

Półprawda | Half-Truth

Półprawda | Half-Truth

 

Prace współczesnych artystów i artystek z Europy Środkowo-Wschodniej ze zbiorów Art Collection Telekom

 

10 września – 22 października 2017

Muzeum Rzeźby w Królikarni
otwarcie: 10 września 2017, godz. 18.00

 

Artyści i artystki: Nevin Aladağ, Anatoly Belov, Geta Brǎtescu, Braco Dimitrijević, Stanisław Dróżdż, Petra Feriancova, Vladimir Houdek, Hristina Ivanoska, Pravdoliub Ivanov, Mi Kafchin, Šejla Kamerić, Genti Korini, Eva Koťátková, Katarzyna Krakowiak, Nino Kvrivishvili, Zofia Kulik, Piotr Łakomy, Vlad Nancă, Paul Neagu, Roman Ondák, Cristian Răduţă, Stepan Ryabchenko, Slavs and Tatars, Paulina Ołowska, Iza Tarasewicz, Little Warsaw

 

Kuratorzy: Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher, Ewa Kozik

 

 

Goszcząc zbiory sztuki współczesnej artystów Europy Środkowo-Wschodniej w Muzeum Rzeźby w Królikarni, po raz kolejny przyglądamy się własnej historii. Artyści biorący udział w wystawie pochodzą z Gruzji, Bośni, Węgier, Turcji, Rumunii, Albanii, Czech, Słowacji, Ukrainy, Macedonii, Bułgarii oraz Polski. Kraje te łączy przede wszystkim trudna historia rządów komunistycznych (poza Turcją), praca nad odzyskiwaniem bądź kształtowaniem narodowej tożsamości. W ciągu ostatnich dziesięciu lat, kiedy coraz więcej krajów świata zaczyna podchodzić do globalizacji z nieufnością, a jako remedium na współczesne problemy proponowany jest zwrot ku konserwatywnym wartościom, różnice pomiędzy Wschodem a Zachodem nabierają nowego znaczenia.

 

Dzieła sztuki znajdujące się na wystawie często odnoszą się do wydarzeń historycznych, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich siedemdziesięciu lat oraz indywidualnych doświadczeń autora bądź autorki, nierozerwalnie łącząc się z konkretnymi regionami geograficznymi. Równocześnie prace komentują znacznie bardziej uniwersalne i aktualne kwestie. Zostają przywołane między innymi tematy związane z tradycyjną architekturą lokalną, która w XX wieku została wyparta przez estetykę budownictwa socjalistycznego (cykl prac Rosetta rumuńskiej artystki Iony Nemes); pytanie o wpływ na politykę i możliwość realizacji zmiany poprzez udział obywateli w powszechnych wyborach (praca Ballot Box bośniackiej artystki Sejly Kamerić); wzmocnienie pozycji władzy i jej bezkarność poprzez usankcjonowanie religijne (praca Pray Sway euroazjatyckiego kolektywu Slavs and Tatars); czy też granice wolności ekspresji i budowania tożsamości wyrażone w ruchu ciała (prace z cyklu Stiletto tureckiej artystki Nevin Aladag).

 

Zapatrzenie Europy Środkowo-Wschodniej w sztukę Zachodu wciąż wpływa na brak dostatecznej promocji artystów z regionów peryferyjnych wobec ścisłego centrum kulturalnego Europy Zachodniej. „Półprawda | Half-Truth” to wystawa, poprzez którą chcielibyśmy przypomnieć alternatywny model pisania historii sztuki, z którego wynika, że lokalna sztuka nowoczesna i współczesna zostały zainspirowane przez zachodnie ośrodki nowoczesnej kultury, ale ich znaczenia nie są ograniczone do zachodnich sposobów interpretacji. Pozwalamy na skupienie uwagi na najbliższej przeszłości i teraźniejszości naszych sąsiadów oraz własnego kraju, opierając się na próbie zrozumienia regionalnych wartości i znaczeń w relacji centrum-peryferia.

Ewa Kozik

 

Art Collection Telekom

 

Kolekcja sztuki Art Collection Telekom została zapoczątkowana przez Deutsche Telekom w 2010 roku, z myślą zwłaszcza o sztuce współczesnej z Europy Środkowo-Wschodniej, z krajów, które do 1989 roku pozostawały za żelazną kurtyną. Od czasu zakupu pierwszych prac w 2011 roku  wśród których znalazła się praca wideo Agnieszki Polskiej - kolekcja znacznie się powiększyła. Dziś zawiera prawie 200 często wieloczęściowych dzieł autorstwa ponad 60 artystów z ponad 15 krajów, w tym prace we wszystkich technikach stosowanych przez współczesnych artystów, od prac na papierze, obrazów i obiektów, po wideo i performance.

 

W założeniu Art Collection Telekom sztuka współczesna to wizualne i zmysłowe narzędzie, umożliwiające wyrażanie naszej wspólnej rzeczywistości, wymianę idei, emocji i wrażeń na temat świata, w którym żyjemy. W kolekcji kluczowa jest również kwestia mediacji treści, poprzez stronę internetową oraz aplikację Art Collection Telekom.

 

Kolekcja bardzo wcześnie zyskała międzynarodową reputację i uznanie. W 2014 roku w Me Collectors Room w Stiftung Olbricht w Berlinie zaprezentowano wystawę "Fragile Sense of Hope" ("Kruche poczucie nadziei"). W 2016 roku miała miejsce prezentacja "Shape of Time  Future of Nostalgia" ("Kształt czasu  przyszłość nostalgii") w Muzeum Narodowym Sztuki Współczesnej w Bukareszcie. Od stycznia do marca 2018 roku Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu będzie prezentować prace z kolekcji.

 

Tytuł wystawy nawiązuje do twórczości bułgarskiego artysty Pravdoliuba Ivanova i sugeruje nić przewodnią przyjętego podejścia i koncepcji kuratorskiej. Czy możemy ufać naszej percepcji dzieł sztuki, temu co widzimy, słyszymy, czujemy i postrzegamy? Czy sztuka współczesna może rozwinąć narracje wykraczające poza czyste, obiektywne fakty? Czy subiektywne idee artystów mają jakiekolwiek znaczenie dla naszego rozumienia świata wewnętrznego i zewnętrznego? Jaki rodzaj prawdy mogą nam przekazać dzieła sztuki? "Półprawda | Half-Truth" stara się przygotować grunt do odpowiedzi na te pytania.

Rainald Schumacher


Zdjęcia od lewej:

  1. Stepan Ryabchenko, Melissa, 2011
  2. Nevin Aladag, STILETTO, İNCE İNCE, 3:40, 2015
  3. Little Warsaw, Globe, 2000
  4. Hristina Ivanoska, Untitled, 2014
  5. Šejla Kamerić, Ballot Box, 2012