Pianokrąg
Pianokrąg 2025 / 6. edycja

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
8 czerwca 2025
PIANOKRĄG I / NILS FRAHM / KALEIDOSCOPE / BARTEK WĄSIK – FORTEPIAN
PARK RZEŹBY / KRÓLIKARNIA / WARSZAWA
Tegoroczny Pianokrąg Bartek Wąsik otworzy koncertem przedstawiającym twórczość jednego z najbardziej oryginalnych muzyków średniego pokolenia, pianisty, wszechstronnego kompozytora, eksperymentatora, prawdziwego poszukiwacza esencji muzyki – Nilsa Frahma. To niemiecki artysta, któremu udało się opracować własny, silnie zarysowany język muzyczny, czym zyskał uznanie krytyków i publiczności na całym świecie. Należy on do bardzo płodnych twórców. Na pierwszym planie stawia swój ukochany instrument, fortepian, który zainspirował go m.in. do stworzenia globalnego projektu – Piano Day – wielkiego święta sztuki fortepianowej przypadającego na 88. dzień roku (nawiązanie do liczby fortepianowych klawiszy). Frahm zyskał światową sławę dzięki niekonwencjonalnemu podejściu do fortepianu i wielu innych instrumentów klawiszowych. Jego koncerty dzięki poziomowi emocji i bogactwu brzmień wykraczają poza klasyczne ramy i przypominają raczej spektakle teatralne. Wyselekcjonowane i wykonane przez Bartka Wąsika kompozycje Frahma stworzą wielobarwny muzyczny pejzaż. Zabrzmią utwory pochodzące z różnych okresów twórczości niemieckiego artysty. Wśród nich kontemplacyjne i intymne jak Went Missing, hipnotyzujące jak Said and Done czy spektakularne i porywające swoją energią jak Hammers. Frahm powiedział kiedyś: „Interesuje mnie, jak ludzie reagują w pewnych sytuacjach na muzykę i co ona robi z ludzkimi emocjami. Jak możemy zmienić postawy ludzi za pomocą dźwięków. Kiedy zagram dobry koncert, wiem, że ludzie wyjdą z niego szczęśliwsi. To jest coś, co my muzycy możemy oddać światu. Kiedy ludziom jest źle, możemy przynajmniej dać im trochę muzyki... To jest moja religia”. Pod tymi słowami podpisuje się również Bartek Wąsik.
6 lipca 2025
PIANOKRĄG II / HANS OTTE / THE BOOK OF SOUNDS / BARTEK WĄSIK – FORTEPIAN
PARK RZEŹBY / KRÓLIKARNIA / WARSZAWA
Drugi koncert tegorocznego cyklu to szczególne wydarzenie – po raz pierwszy w Polsce zabrzmi niezwykła kompozycja The Book of Sounds (Księga dźwięków), dzieło Hansa Ottego powstałe w latach 1979–1982. Składa się ona z 12 utworów fortepianowych, w których łączą się stare i nowe style muzyczne. Odnajdziemy w nich intymność i poetycki styl Fryderyka Chopina, delikatność muzyki Claude’a Debussy’ego, rytmy Dalekiego Wschodu czy pulsujące faktury znane z twórczości amerykańskich minimalistów Steve’a Reicha i Philipa Glassa. Spaja je silna artystyczna wizja Ottego. The Book of Sounds dokumentuje proces przemiany artysty z twórcy muzyki awangardowej w kompozytora, dla którego ważna jest głęboka eksploracja dźwięku, często w duchu filozofii zen. Poszczególne utwory nie mają tytułów, świadomie pozbawiają odbiorcę jakichkolwiek sugestii czy kierunków interpretacji. Zapraszają, by podążać za dźwiękami, muzyka jest tu jakby rozebrana do kości i niczym otwarta księga zaprasza do głębokiego słuchania i osobistej refleksji. To będzie jeden z najbardziej medytacyjnych koncertów w całej historii Pianokręgu.
3 sierpnia 2025
PIANOKRĄG III / LUDOVICO EINAUDI / IN A TIME LAPSE / BARTEK WĄSIK – FORTEPIAN
PARK RZEŹBY / KRÓLIKARNIA / WARSZAWA
Ludovico Einaudi to włoski pianista i kompozytor, który w swojej twórczości zgłębia istotę muzyki, dąży do osiągnięcia maksymalnej intensywności przy minimum środków. To artysta bardzo płodny, mający na swoim koncie kilkanaście albumów studyjnych i koncertowych. Nietrudno zrozumieć, dlaczego Einaudi jest jednym z najbardziej popularnych współczesnych kompozytorów, przedstawicieli stylu neoklasycznego. Logikę emocjonalną wypełniającą jego twórczość i przemyślane koncepcje każdego utworu można usłyszeć na kolejnych albumach. Podróże po Afryce, lodowe krajobrazy Arktyki, górskie wędrówki w Alpach czy w przebywanie w zamknięciu, w murach klasztornych – wszędzie tam Einaudi znajduje inspiracje dla swojej muzyki, wymykającej się zarówno stylowi minimal music czy new age, jaki i neoklasyce czy popowej odsłonie fortepianu. I właśnie to połączenie różnorodnych stylów jest kluczem do atrakcyjności jego utworów. W tym roku artysta kończy 70 lat. Z tej okazji Bartek Wąsik zdecydował się wykonać w całości jeden z najważniejszych albumów Einaudiego In a Time Lapse. Przepełniony różnorodnością brzmieniową wysublimowany ambient od samego początku spotkał się z przychylnymi recenzjami i zdobył serca milionów słuchaczy na całym świecie. To muzyka, która idealnie wybrzmi w Parku Rzeźby w warszawskiej Królikarni. Wpisując się ona w propozycję programową tegorocznego Pianokręgu, zwłaszcza że aspekt natury jest bliski zarówno Einaudiemu jak i Wąsikowi. Doświadczanie muzyki w połączeniu z naturalnym krajobrazem, tak bardzo doceniane przez warszawską publiczność, stanowi zarazem jedno z głównych założeń cyklu.
31 sierpnia 2025
PIANOKRĄG IV / BARTEK WĄSIK / PIANORIZON ECHO / BARTEK WĄSIK – FORTEPIAN, ELEKTRONIKA
PARK RZEŹBY / KRÓLIKARNIA / WARSZAWA
Cykl Pianokrąg stanowi twórczą przestrzeń, w której Bartek Wąsik znajduje impulsy do realizacji własnych pomysłów artystycznych. Podczas ubiegłych edycji dzielił się nimi wielokrotnie. Były to zarówno tworzone przez niego aranżacje, np. piosenek zespołu Radiohead wydanych w formie solowego albumu Daydreamer. Bartek Wąsik plays Radiohead, docenianego przez krytyków i publiczność. Podczas piątej, ubiegłorocznej edycji przedpremierowo zabrzmiał natomiast w pełni autorski projekt Pianorizon, będący podsumowaniem muzycznych i artystycznych doświadczeń Wąsika z ostatnich kilku lat. To pierwszy tak bardzo osobisty autoportret pianisty. Premiera fonograficzna albumu miała miejsce w kwietniu tego roku. Artysta, pracując nad tym materiałem, znajdował w sobie dodatkową przestrzeń i chęć na muzyczne dopowiedzenie, domknięcie tego twórczego procesu, który rozpoczął się ponad rok temu. Stąd pomysł na stworzenie projektu Pianorizon Echo, którego premiera odbędzie się właśnie podczas czwartego, ostatniego koncertu, zamykającego symbolicznie tegoroczny cykl. Wypełnią go kompozycje, w których wyraźnie odczuwalna będzie muzyczna aura albumu Pianorizon. To będzie odszukiwanie zatartych śladów, odczuwanie zapachu perfum, który zostaje na naszych ubraniach po kimś, z kim witaliśmy się kilka chwil wcześniej. Niektóre z motywów obecnych na albumie Pianorizon zabrzmią w innej, nowej wersji. To muzyczne domknięcie będzie grą wyobraźni i wrażliwego słuchania, a także okazją do odnalezienia klucza do własnego wnętrza i przeżycia katharsis.